Supermarkten moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en meer investeren in de promotie van vegetarisch vlees. Oprichter Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager zegt tegen RetailTrends dat supermarkten klanten moeten lokken met kiloknallers voor plantaardige vleesvervangers, net zoals dat gebeurt voor echt vlees.
Vegetarisch vlees heeft nu een aandeel van 3 procent van de totale vleesmarkt, maar dat is voor Korteweg nog lang niet genoeg. “Als dat eenmaal op twintig procent ligt, kan het concurreren met goedkoop vlees.” Hij verwacht dat mensen in 2050 voor driekwart plantaardig vlees eten.
Supermarkten zijn volgens de oprichter van De Vegetarische Slager al wel goed bezig met de hoeveel schapruimte die wordt vrijgemaakt voor het aanbieden van vleesvervangers. “In het schap is het 20-80, terwijl plantaardig vlees nog lang geen twintig procent marktaandeel heeft”, zegt hij. Korteweg vindt het niet realistisch aan retailers te vragen nog meer schapruimte vrij te maken.
De Vegetarische Slager wil grootste slager ter wereld worden
De Vegetarische Slager is sinds de oprichting in 2010 flink gegroeid en de vegetarische en visvrije producten zijn inmiddels in grote supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en Plus te koop en ook in veel restaurants, zoals bijvoorbeeld van de AC-keten.
Verder heeft Korteweg een eigen restaurant en eigen winkel in Den Haag en bouwt De Vegetarische Slager een fabriek in Breda. Tot nu toe wordt de productie uitbesteed. Ook in een aantal Europese landen heeft De Vegetarische Slager verkooppunten, zoals in Duitsland, Groot-Brittannië, Portugal en Griekenland.
Eind vorige maand werd bekend dat De Vegetarische Slager op de achtste plaats staat in de lijst van wat Nederlanders de meest inspirerende bedrijven of organisaties vinden van adviesbureau Synergie, achter grote internationale bedrijven als Ikea, Tesla en Apple, maar voor Samsung en de Nederlandse verantwoorde chocolademaker Tony's Chocolonely. Korteweg is dan ook uiterst ambitieus en wil met De Vegetarische Slager de grootste slager ter wereld worden.